onsdag 2 december 2015

" Det luktar konspiratoriskt "

Igår deltog jag också i debatten om diabetes 2 och  LCHF dieten i Pikkuparlamentti. Debatten gick mellan Lasse Nybergh och Robert Bergholm. Mikaela Nylander ledde ordet suveränt med van och dikatorisk hand, och det behövdes pga alla enthusiaster.

Auditoriet bestod mest av pro-sidan så Roberts sists var obekväm, men han klarade sig bra. Med det menar jag att han var öppen och följsam, men förstås obönhörlig där alla läkare vägrar att ge efter.
Lasse var sig själv, dvs klar i ordet , rakt fram och skredde inte orden och med glimten i ögat. Han bad om motstånd, men fick det inte i förväntad utsträckning. I det kan jag se en glimt av ljus från en dörrspringa som kanske håller på att bli större. En sak blev klar för mig, och det är att det skall äga rum ett "generationsskifte" innan etablissemangets nuvarande förstelnade aktörer blir ersatta av yngre och friskare krafter som har både kunskap och vilja att följa vetenskapen.

Robert framförde många gånger att det saknas vetenskapliga bevis för att en LCHF-diet skulle vara ett verktyg i kampen mot diabetes 2. Såhär uttrycker etablissemanget sig samtidigt som det inte finns en enda vetenskapligt bevisad undersökning som bekräftar att dagens kostråd är hälsosam. Tekniskt sätt förfäktar man att närvaron av socker och andra snabba kolhydrater  är hälsosammare än deras frånvaro i en diet för diabetes 2 och även friska människor.   Jag tror vi alla ställde oss frågande inför denna inställning hos etablissemanget.

Summan av kardemeumman var hos mig oförståelse för etablissemangets avoga inställning till en naturlig och kostadseffektiv del-lösning på diabetes 2 problematiken på ett sätt som kunde spara enorma summor för samhället och eliminera stort lidande hos patienterna.

               " Det luktar konspiratoriskt " sade mitt barnbarn Anthon redan för 20 år sedan.

Vi hörs Peter

1 kommentar:

  1. Hej! Jag tror faktiskt att många av läkarna innerst inne skulle vilja men inte vågar. Så länge en liten men högljudd och titeltung klick dikterar vårdapparaten så är risken att bli stämplad och därmed utfryst alltför stor. Man ska vara väldigt stark för att våga stå i den stormen.

    Se också på hur media måste gå balansgång.
    Been there, sen that.

    Som sagt, jag tror att många läkare gärna skulle säga: Jamen, så bra att LCHF har hjälp dig. Fortsätt i så fall med det!
    På riktigt: Jag tror att de är rädda! Tysta och rädda för att uteslutas och stämplas.

    SvaraRadera